Przygotowanie do zawodu i perspektywy zatrudnienia

Przemoc w rodzinie

Rola społeczna – zachowanie poszczególnych jednostek w ramach pozycji społecznych, w stosunku do siebie nawzajem, z uwzględnieniem norm i innych kulturowych symboli.

Rola jest tym, czego oczekujemy od jednostki zajmującej określony status społeczny. Na role społeczną składają się przepisy roli, a z drugiej wykonywanie tej roli.

Napięcie w roli – przeciążenie w wykonywaniu jednej lub wielu ról.

Konflikt ról – powstaje w trakcie próby wykonania więcej niż jednego przepisu roli, które powodują stres.

Sytuacja, gdzie przepisy roli określające jej wykonanie zawierają sprzeczne wymagania, np. matka dwójki dzieci, która jednocześnie studiuje.

Interakcja społeczna

To wzajemne oddziaływanie na siebie dwóch lub więcej jednostek, oddziaływanie grup albo jednostek i grupy, polegające na obustronnym wpływaniu na swoje zachowanie.

Rodzaje interakcji

1. Niezogniskowana – zachodzi wtedy, gdy dostrzegają się (w sytuacji niezaplanowanej, nienakierowanej na wspólny cel) co najmniej dwie jednostki, które się wcześniej nie znały i nie oczekują, że w czasie tej interakcji się poznają ze sobą.

2. Zogniskowana – w czasie tej interakcji spotykają się co najmniej dwie jednostki, które się wcześniej znały / lub spotykają się we wspólnym celu i oczekują, że w trakcie niej zaznajomią się ze sobą.

4 teorie interakcjonizmu

symboliczny (komunikacja za pomocą symboli)

ujecie dramaturgiczne (działanie jako przedstawienie, aby zrobić na innych dobre wrażenie, granie czegoś przed innymi)

etnometodologia (odsłanianie reguł) – kładzie nacisk na analizę reguł kierujących naszymi interakcjami; wszyscy maja ustalone oczekiwania wobec otaczającej ich rzeczywistości np. przejechanie na czerwonym świetle

wymiany społecznej – analiza kosztów korzyści, jako dobrowolne transakcje polegające na przekazywaniu dóbr pomiędzy wieloma grupami, z czego wszyscy odnoszą korzyć, dobra materialne i niematerialne. (np. czat, facebook)

 przemoc

Przemoc w rodzinie

fizyczna

emocjonalna – przemyślane zachowanie osób, które powodują znaczące obniżenie prawidłowego rozwoju dziecka: utrata poczucia wartości, zaburzenia mowy, moczenie się w nocy, stałe poczucie winy, zaczynają kłamać, aby uciec od przemocy, zamykają się w sobie

zaniedbanie – brak zapewnienia podstawowych potrzeb, potrzeb bezpieczeństwa, stabilizacji

wykorzystanie seksualne

Bez kontaktu fizycznego, pobudzanie intymnych częsci, inicjacja seksualna, sprzedawanie wizerunku dzieci.

Zaburzenia nawyków

Palenie

Zaburzenie nawyków odżywiania: jadłowstręt, nadmierna żarłoczność

Trichotillomania: nałogowe wyrywanie włosów i ich zjadanie, patologiczne kradzieże

Zaburzenia kompulsywne: Zespół Tourette’a (np. wymachiwanie ręką, plasawica)

Zespół Tourette’a – wrodzone zaburzenie neurologiczne charakteryzujące się przede wszystkim występowaniem licznych tików ruchowych i werbalnych.

Bulimia – sekretne zajadanie, przyjmowanie leków przeczyszczających, obrażenia na dłoniach, nieregularne miesiączkowanie, senność, chrypka, nadżerki w przełyku i żołądku, bóle nerwu twarzowego, częste dzwonienie w uchu, szybkie spadki wagi.

%d bloggers like this: