Przygotowanie do zawodu i perspektywy zatrudnienia

Wpływ ćwiczeń ruchowych

Wpływ ćwiczeń ruchowych

UKŁAD NERWOWY – dla układu nerwowego ćwiczenia ruchowe posiadają wartość zasadniczo jako bodźce niezbędne do prawidłowego funkcjonowania (ruchowej części układu), mogą działać głównie torująco lub hamująco. Ćwiczenia odgrywają też zasadniczą rolę w trakcie uczenia się nowych, jak i utraconych czynności ruchowych, rozwijają pamięć ruchową oraz szybkość i łatwość oddziaływania na bodźce zewnętrzne.  Ćwiczenia ruchowe wpływają na zdolność koordynacji ruchowej, wpływają na utrzymanie równowagi ciała w przypadku zaburzeń, wpływają leczniczo.
Ćwiczenia ruchowe w przypadku deficytu ruchu, stanowią nie tylko bodziec dla układu nerwowego, ale wpływają kształtująco na reakcje tego układu.

 UKŁAD TRAWIENNY, MOCZOWO PŁCIOWY
Ćwiczenia ruchowe rozwijają sprawność mięśni gładkich, wpływają pośrednio na funkcjonowanie jelit i wątroby. W wątrobie gromadzi się zapas glikogenu, który bierze udział w procesie metabolizmu. Dzięki zwiększeniu aktywności odpowiednich enzymów, poprawia się w wątrobie przemiana węglowodanów, białek i tłuszczów. Powoduje to wzrost zasobów energetycznych oraz możliwości ich wykorzystania i uzupełnienia. Ćwiczenia zapobiegają zaparciom, wzdęciom zalegającym moczem w drogach moczowych, przez co przeciwdziała tworzeniu się kamieni, infekcjom. Ćwiczenia wpływają na perystaltykę jelit, jak i funkcjonowanie żołądka.   Kobiety przygotowujące się do porodu poprzez ćwiczenia fizyczne zwiększają bezpieczniejsze i szybsze rozwiązanie. Natomiast w połogu ćwiczenia zapobiegają powstawaniu zakrzepów, przyśpieszają powrót macicy na swoje miejsce oraz poprawiają sylwetkę ciała kobiety. Ćwiczenia mają szczególne znaczenie w przypadku nie trzymania moczu i wypadania macicy.

UKŁAD ODDECHOWY
W układzie oddechowym podstawowe zmiany pod wpływem ćwiczeń dotyczą mechaniki oddychania. Ruch kształtuje klatkę piersiową ora usprawnia czynności mięśni oddechowych. Poprzez ćwiczenia można uzyskać pogłębienie oddechu, w zależności od potrzeb wdechu, wydechu lub obu tych faz oraz ukształtować najbardziej odpowiedni w danym przypadku tor i rytm oddychania. Ćwiczenia powodują również zmiany w samej tkance płucnej. Sprawność układu oddychania zależy w dużym stopniu od całkowitej pojemności życiowej płuc. W układzie oddechowym u osoby wytrenowanej jest zwiększenie potencjalnych możliwości w  zakresie maksymalnej wentylacji płuc, która w zależności od intensywności wykonanego wysiłku, może dochodzić do 80-200 l/min, podczas gdy przy niedostatecznym wytrenowaniu nie przekracza 80 l/m. 

Podsumowując układ oddechowy wpływa na odpowiednie zaopatrzenie ustroju w tlen, co wpływa na ogólną wydolność organizmu.

%d bloggers like this: